تبلیغات
راین ملودی - بعد از یک روز دشوار فارس پیک حال‌مان را بهتر کنیم؟

بعد از یک روز دشوار فارس پیک حال‌مان را بهتر کنیم؟

چهارشنبه 22 آذر 1396 01:42 ق.ظ

 

بعد از یک روز دشوار فارس پیک حال‌مان را بهتر کنیم؟ • فارس پیکس

  • بعد از یک روز دشوار فارس پیک حال‌مان را بهتر کنیم؟ • فارس پیکس

    همه‌ی ما روزهای بد را تجربه کـــرده‌ایم؛ صبح‌هایی که با یک اتفاق بد و اعصاب‌خردکن شروع می‌شوند و هرچه جلوتر می‌رویم، اوضاع افزایش به‌هم می‌ریزد. انگار زمین و زمان دست‌به‌دست هم داده‌اند تا یک روز افتضاح داشته باشیم. اما تعداد لحظه صبر کنید؛ لزومی ندارد که یک صبح بد به یک روز وحشتناک تبدیل شود، مگر آنکه شما این اجازه را بدهید! بله، همه‌چیز به خود شما بستگی دارد. چگونه؟ ما در این مکان تعداد راهکار ساده و تکمیلا کاربردی در اختیارتان قرار می‌دهیم که به شما کمک می‌کنند به حس بدتان پایان دهید و بقیه‌ی روز انرژی مثبت داشته باشید. آنها را امتحان کنید و تأثیر معجزه‌‌آسایشان را ببینید. موفق باشید!

    گاهی اوقات چیزهای کوچکی مانند بحث با هم‌اتاقی‌تان، گیرکـــردن در ترافیک یا فقط بیدارانجام گرفتن از دنده‌ی چپ می‌تواند روزتان را خراب کند.

    حتما تابه‌حال برای شما هم پیش آمده هست که یک نفر از شما انتقاد کند و اعصاب‌تان را بهم بریزد؛ مثلا در مورد دست‌پخت، لباس، مدل مو، دکور خانه‌تان و … چیزهایی به شما بگوید که حس بدی پیدا کنید. احتمالا در چنین شرایطی ساعت‌ها حرص خورده‌اید تا تایمی که متوجه انجام گرفتید بقیه، برتصویر او نظر مثبتی در مورد شما دارند و در نتیجه آرام‌تر انجام گرفتید. اما متداوم نمی‌توانید منتظر بمانید که دیگران حال‌تان را نیکو کنند. باید خودتان نیز قدمی برای بهترانجام گرفتن حال‌تان بردارید. چیزی که باید به‌خاطر داشته باشید آن هست که اجازه ندهید یک انتقاد یا نظر منفی، روز فوق‌العاده‌تان را خراب کند.

    رویداد نیکو این هست که شما می‌توانید یک روز بد را به همان سرعتی که شروع انجام گرفته هست، به یک روز نیکو تبدیل کنید.

    نخستین کاری که باید انجام دهید، آن هست که حال‌و‌هوایتان را عوض کنید. هنگامی که از درون احساس نیکوی داشته باشید، تغییردادن دیدتان نسبت به روز و خداحافظی با احساسات منفی و ناخوشایند برای‌تان زیاد آسان‌تر خواهد انجام گرفت.

    اگر یک اتفاق بد باعث ناآسودهی شما انجام گرفته هست، یکی از این ۱۰ مورد را امتحان کنید تا در ۱۰ دقیقه یا کاهش، احساس بهتری داشته باشید:

    ۱. به موزیک مورد علاقه‌تان گوش دهید و همراه آن بخوانید

    گوش دادن به موزیک

    فکر می‌کنید تأثیر موسیقی روی عملکـــرد افراد به چه صورت هست؟ مطالعات نشان داده‌اند که گوش دادن به موزیک مورد علاقه‌تان می‌تواند حس‌و‌حال شما را عوض کند و حتی در کاهش افسردگی مؤثر باانجام گرفت. در گوشی یا آی‌پادتان فهرستی از موزیک‌هایی که حال‌تان را بهتر می‌کنند، درست کنید. سعی کنید موزیک‌های مثبت و روحیه‌بخشی را انتخاب کنید که می‌توانید همراه آنها بخوانید.

    ۲. دوش بگیرید

    مشخص نیست که دوش‌گرفتن چگونه می‌تواند به بهبود حال روحی کمک کند اما به‌نظر می‌رسد که به‌طور هستعاری (مجازی) به پاک کـــردن افکار و احساسات منفی کمک می‌کند. یک دوش کوتاه بگیرید. دوشی که در آن به‌طور متناوب از آب گرم و سرد هستفاده کنید، می‌تواند به افزایش گردش خون و خلاصی از شر انرژی منفی کمک کند.

    با دوش آب گرم شروع کنید و سپس به‌آرامی دمای آب را تا جایی سرد کنید که بتوانید آن را ۲۰ ثانیه تحمل کنید. سپس درجه‌ی آب را مجدد بالا ببرید. در ابتدا این چرخه را به‌مدت ۳ تا ۵ دقیقه به‌طور متناوب انجام دهید تا به‌تدریج بتوانید مدت زمان افزایشی تحمل کنید.

    ۳. ویدئوی خنده‌دار تماشا کنید

    در مطالعه‌ای که دانشگاه اُنتاریوی غربی انجام داد، شرکت‌کنندگانی که قطعه‌ی موسیقی شاد گوش کـــردند و کیلیپ ویدئویی خنده‌دار دیدند، نسبت‌به گروهی که به موسیقی و کلیپ‌های ویدئویی غمگین گوش کـــرده بودند، کارآمدتر بودند و توانایی افزایشی در حل مسائل داشتند.

    از نظر تئوری، تماشای کلیپ‌های ویدئویی خنده‌دار می‌تواند در افزایش بهره وری مؤثر باانجام گرفت.

    ۴. حیوانی را نوازش کنید

    نوازش یک حیوان اهلی می‌تواند حال‌وهوای شما را به‌طرز چشمگیری بهتر کند. این کار چنان اثرات مثبتی دارد که درمان‌گران رفتاری برای کمک به بهبودی افراد از حیوانات هستفاده می‌کنند؛ به‌عنوان مثال روان‌درمانی به کمک اسب. با آنکه ثابت انجام گرفته هست داشتن حیوان خانگی باعث بهبود عزت نفس و تندرستی می‌شود اما برای بهره‌مندی از مزایای آن لازم نیست که حتما خودتان یک حیوان خانگی داشته باشید.

    اگر در مزرعه و روستا خانومدگی نمی‌کنید و حیوان خانگی هم ندارید، نگران نشوید. احتمالا در همسایگی یا ساختمان شما کسی هست که یک حیوان خانگی داشته باانجام گرفت. همچنین پناهگاه‌های حیوانات نیز متداوم به‌دنبال افراد داوطلب برای رسیدگی به این موجودات بی‌پناه هستند. یادتان باانجام گرفت حیوانات به ما نیاز دارند، همان‌قدر که ما به آنها نیاز داریم.

    ۵. یک نفر را بغل کنید

    ما اغلب فراموش می‌کنیم که تماس انسانی، یکی از روش‌های درمان هست. برخی پزشکان در بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها از لمس‌درمانی به‌عنوان شکلی از انرژی‌‌درمانی برای کمک به بهبودی بیماران پس از جراحی هستفاده می‌کنند.

    دفعه‌ی بعد که کمی احساس ناآسودهی کـــردید، نزد همسر، یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده‌تان بروید و او را در آغوش بگیرید.

    ۶. از تنفس عمیق کمک بگیرید

    تنفس عمیق

    تمرین‌های تنفس عمیق دارای نوعی خاصیت درمانی و کاهنده‌ی هسترس هست که می‌تواند به شما کمک کند هورمون‌های هسترس ناشی از یک روز بد را سرکوب کنید.

    تعداد لحظه چشم‌هایتان را ببندید و به‌مدت ۲ ثانیه یک دم عمیق انجام دهید (هوا را از بینی به داخل بکشید). سپس ۲ ثانیه مکث کنید و سپس در ۲ ثانیه‌ی بعد هوا را بیرون بدهید. این کار به تحریک سیستم عصبی سمپاتیک شما کمک خواهد کـــرد و بنابراین باعث می‌شود که نسبت به هسترس، واکنش آرام‌تری از خودتان نشان دهید.

    ۷. در مورد چیزی که شما را آزار می‌دهد و چیزهایی را که به‌خاطرشان سپاسگزار هستید بنویسید

    نوشتن وقایع روزانه یکی از راه‌های عالی برای رهایی از هسترس و اضطراب هست، چون به شما کمک می‌کند احساسات سرکوب‌انجام گرفته‌تان را به روش درستی ابراز کنید. حتی اگر قرار نباانجام گرفت کسی آن را بخواند، نوشتن آنها مقابله با هسترس را کمی آسان‌تر خواهد کـــرد.

    در یک دفترچه‌ی یادداشت بنویسید که دقیقا چه چیزی شما را ناآسوده می‌کند و چه احساسی در مورد آن دارید. سپس تعداد مورد از چیزهایی را نام ببرید که به‌خاطرشان سپاسگزار هستید. این کار، شما را در یک چهارچوب ذهنی مثبت قرار می‌دهد که به بیرون‌آمدن از حال‌و‌هوای گرفته و منفی‌تان کمک خواهد کـــرد.

    ۸. تعداد تمرین سبک ورزشی انجام دهید

    حتی اگر از ورزش خوش‌تان نمی‌آید، باید بدانید که بلندانجام گرفتن و حرکت‌دادن بدن‌تان به تحریک جریان خون و ترشح اندورفین‌ها – هورمون احساس نیکو – کمک خواهد کـــرد. خوشبختانه برای بهره‌مندی از فواید ورزش مجبور نیستید که یک دوی طولانی انجام دهید؛ حتی انجام یک روال ورزشی ۵ دقیقه‌ای در کنار میز کارتان به بهبودی حال روحی‌تان کمک خواهد کـــرد.

    تمرینات ساده‌ای مانند اسکات، شنای سوئدی و حرکات کششی آسان را انجام دهید. این کار نه‌تنها میزان تحرک شما را افزایش می‌دهد بلکه باعث افزایش تولید انواع هورمون های شادی می‌شود، جریان خون را افزایش می‌کند و حس‌و‌حال‌تان را بهتر خواهد کـــرد.

    ۹. از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

    شبکه‌های اجتماعی، گام‌های مثبتی در جهت نزدیکی آقام به‌هم برداشته‌اند اما یک جنبه‌ی منفی نیز دارند.

    مطالعات زیادی نشان داده‌اند که کنترل و حضور مداوم در رسانه‌های اجتماعی درواقع می‌تواند باعث افسردگی شود، چون ما اغلب خودمان را با دوستان و آشنایان‌مان مقایسه می‌کنیم و این مسئله، نوعی احساس بی‌کفایتی و تردید در ما ایجاد می‌کند.

    تا حد ممکن از فیس‌بوک یا توئیتر فاصله بگیرید. در سر کار فقط مواقعی که مجبور هستید، آنها را ببینید. به‌یاد داشته باشید که اکثر افراد متداوم شادترین و بهترین لحظات‌شان را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک می‌گذارند، بنابراین باطن خانومدگی‌تان را با ظاهر خانومدگی دیگران مقایسه نکنید.

    ۱۰. پابرهنه روی چمن راه بروید

    تماس با زمین

    ماندن در فضای بسته در پایان روز، آن هم بدون قرارگیری مستقیم در معرض نور خورشید و بدون اتصال به انرژی طبیعت می‌تواند یک روز بد را بدتر و وحشتناک‌تر کند.

    گراندینگ یا اتصال به زمین، عبارت هست از تماس بدن با زمین که معمولا با پای برهنه انجام می‌شود. این کار به تحریک انرژی، بهبود عملکـــرد سیستم ایمنی و افزایش شادی کمک می‌کند. با توجه به این نظریه، میدان مغناطیسی زمین می‌تواند هورمون‌های هسترس را کاهش دهد. در تایم هستآسوده ناهارتان، فضای پوشیده از چمن پیدا کنید که بتوانید در آن بنشینید، برای تعداد دقیقه خودتان را آرام کنید و اجازه دهید پاهایتان در چمن هستآسوده کنند. می‌توانید روی چمن ناهارتان را میل کنید یا فقط بنشینید و تعداد دقیقه کتاب بخوانید و به کاهش ضربان قلب و کنترل هسترس خود کمک کنید.

    اینها فقط تعداد مورد از ایده‌هایی هستند که می‌توانند یک روز بد را به یک روز نیکو تبدیل کنند. برای ما بنویسید که انجام چه کارهایی به شما کمک می‌کنند از حس ناآسودهی و افسردگی بیرون بیایید؟


برچسب ها: بعد ، از ، یک ، روز ، دشوار ، فارس ، پیک ،